PESTKA kończy 25 lat!

29.01.2022

Pestka została oddana do użytku na przełomie stycznia i lutego 1997 roku. 30 stycznia tego roku nową trasą pojechali pierwsi pasażerowie. Była to wówczas najnowocześniejsza trasa szybkiej komunikacji miejskiej w Polsce. Mieszkańcy Piątkowa i Winograd zyskali nową jakość podróżowania transportem publicznym, a Poznań nowy symbol kojarzony z miastem.

- Trasa Pestki to od ćwierć wieku kręgosłup komunikacyjny północnego Poznania. Dzięki niej kilkadziesiąt tysięcy osób dziennie wybiera tramwaj zamiast samochodu, by dostać się do szkoły czy pracy. To najlepszy sposób, by z Winograd czy Piątkowa dojechać do centrum - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. - W tym roku północ miasta zyska wzmocnienie komunikacyjne w postaci trasy tramwajowej na Naramowice. Po jej uruchomieniu przyjdzie czas na gruntowny remont PST, by podróżowanie na tej trasie było komfortowe i bezpieczne - dodaje prezydent.

Prace nad budową pierwszego odcinka PST (od os. Sobieskiego do ul. Roosevelta) rozpoczęły się w 1980 roku i trwały aż 17 lat. Ich zakres był ogromny. Na ponad 6-kilometrowej trasie powstało: 6 wiaduktów drogowych, 2 tramwajowe, 1 kolejowy, estakada długości 700 metrów, 3 kładki technologiczne i 3 przeznaczone dla pieszych, 10 przystanków przesiadkowych pod wiaduktami, prawie 13 km torów tramwajowych, pętla końcowa z przystankami dla wysiadających i wsiadających oraz torami manewrowymi.

Źródło: miasto Poznań fot. MPK Poznań/M. Strenk

25 lat pestka PST